Dag 22, New York

10 mei 2013 - New York (jfk Airport), New York, Verenigde Staten

De helicoptervlucht staat geboekt voor 10.30 uur, we moeten ons om 10.00 uur melden dus besluiten we vroeg op te staan (overigens niks later dan alle andere dagen tot nu). Om 07.30 uur gaat het wekkertje af en na een douche om de dag goed te beginnen, verlaten we rond 08.30 uur het hotel. Eerst een ontbijtje gescoord en om 09.00 uur op naar de subway. Omdat Barbie een rechtstreekse subway “om de hoek” wist te liggen, wijken we af van onze gebuikelijke (hoofd)station. Maar goed, het is dan 09.20 uur voordat we erachter komen dat we dit rechtstreekse station niet kunnen vinden. Dus toch terug op naar ons gebruikelijke station.  Om 09.30 uur komen we op het station aan om er vervolgens achter te komen dat wegens werkzaamheden er slechts een beperkte service is en tot overmaat van ramp zijn de metro’s ook nog eens van spoor verwisseld. De zweetdruppels begonnen al enigszins te glimmen op de gezichten, want ieder voelt aan dat mogelijk de 600 Euri die we betaald hebben voor de vlucht de enige zijn die vliegen.

Met enig geluk komt de metro om 09.40 uur aan en juist vanwege de werkzaamheden slaat deze enkele lokale stations over waardoor we zowat een rechtstreekse verbinding met Whitehall (ons doelstation) krijgen. Na enig gehaast en geren, althans beensleperij (Godfather), komen we dan toch net iets over 10.00 uur aan. Het wordt ons vergeven en we stijgen om 10.30 uur op.

De helikoptervlucht is kort maar laat wel een goede indruk achter van hoe New York in elkaar steekt. Duidelijk is de opbouw te zien en de verdeling in west en oost en de avenueus. Ook de Freedom Tower is duidelijk herkenbaar, net als enkele andere gebouwen en de Statue of Liberty ontbreekt niet.

Na de helikoptervlucht op naar het “strijkijzergebouw’ oftewel Flat Iron Building waarna Macy’s volgde (grootstet winkelcentrum ter wereld) en Madison Square Garden. Ook nog even het Rockefeller Centre bezocht en een paar minuutjes in de New York Public Library vertoefd. Na een biertje gedronken te hebben, leggen we ons op een oor.