Dag 19 On the set at Malibu Beach

7 mei 2013 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Na het ontbijtje uitgecheckt bij Jolly Rogers en op naar het strand. Het weer zat ons mee, alhoewel nog enigszins bewolkt vonden we het goed genoeg om het strand te bezoeken. Onderweg naar Malibu nog ff Starbucks aangedaan en een broodje eggsalad gehapt. Nadat Tony achter het stuur vandaan was gerukt vanwege een bijna car accident, wees de navi ons naar “El Matador Beach”. Een leuk strandje met enkele idyllische rotsen, een paar leuke foto’s waard. En het duurde niet lang of tada tada... daar kwam weer een complete filmcrew het strand op. Dit keer een commercial voor de welbekende scheermesjes van Gilette. Nadat we vriendelijk werden verzocht geen foto’s te maken, hebben we een aantal foto’s geschoten. Alhoewel onze stranddag hierdoor niet helemaal geworden was wat we dachten, hebben we nog eens van dichtbij mogen meemaken wat er allemaal bij een shoot komt kijken. Een kleine dertig man die wat ronddolen, van iemand die het strand schoonveegt tot de cateraar en uiteraard de sterren zelf.

Na enigszins een kleurtje opgedaan te hebben, schoven wij aan in een lokale “Home Buffet”, een soort van all you can eat restaurant wat vooral gedomineerd wordt door de wat dikkere Amerikaan dan gemiddeld. Nu is de gemiddelde Amerikaan al dik te noemen t.o.v. de gemiddelde Nederlander, maar wat we daar zagen was wederom verbazingwekkend. Het viel ons op dat de stoelen ieder een gewicht konden dragen van zo’n 350 kilogram. Kinderen die zwaarder waren dan Tony en Barbie bij elkaar, was eerder regel dan uitzondering. Geen wonder dat de Amerikanen “big” heel serieus nemen en wat te figuurlijk.

Op naar het laatste hotel van onze westkust, de Holidai Inn Express waar we de reis om de westkust ook begonnen waren. Eerst even de auto inleveren, wat hier ronduit “smooth” verloopt.  Ff de auto gescand, een rondje om de auto gelopen en klaar is Kees. Gelukkig zijn ze niet in de auto geweest, dat hadden ze niet overleefd. Terug naar het hotel met een taxi, waarvan de chauffeur nog op late leeftijd ons zijn ambities toonde voor een F1 carrierre. Als een zwarte Michael Schumacher scheurde hij ons voor de laatste maal door de ongure straten van Los Angeles. Voor 03.30 uur een wake up call gearrangeerd om het tweede en laatste deel van onze reis te ondergaan (New York).

En wat is onze mening van de Westkust, hoe vonden we het? Kort maar krachtig: een uitgestrekt gebied met veel natuurschoon afgewisseld door de fakeness van de door de Amerikanen gebouwde steden en van de tentoongestelde pracht en praal. Een gebied vol met tegenstellingen en daar waar we veel verwacht hadden van de grotere steden kwamen we bedrogen uit maar maakte de natuur het ruimschoots goed. Een tip en wat we zelf zeker anders gedaan zouden hebben: sta langer stil bij een van de vele mooie parken, zoals Yosemite en de Grand Canyon en kort de bezoeken aan de steden in.

Tot slot enkele statistieken ten aanzien van de Westkust:

aantal miles gereden: 3303 miles;

gemiddelde miles per dag: 173,84 miles;

gemiddelde miles per dag minus de dagen dat we niet gereisd hebben: 330,3 miles;

gemiddelde bezineprijs per liter: 0,87 dollar;

gemiddeld aantal koppen koffie per dag per persoon: 6;

gemiddeld aantal scheten in de auto per dag per persoon: 9,3;

gemiddels aantal malen op  een dag dat de raampjes opengingen vanwege laatstgenoemde statistiek: 13

spent money: 4.593,- dollar (inclusief benzine en niet geboekte hotels);

found money: 5,35 dollar (allemaal door Scarface, waarvan een 5 dollar biljet);

aantal keren opgelicht waarvan we het weten: 1 (onze Michael Schumacher had volgens eigen zeggen niet helemaal terug van 20 dollar en wist 1 dollar op slinkse wijze zijn pocket in te lullen);

aantal foto’s genomen: ongeveer voor 40 gigabyte;

onderwerpen kwijt geraakt: sleutel koffer Tony, rijbewijs Tony, humeur Scarface in de ochtend, darmwerking Godfather;

onderwerpen kapot gegaan/niet werkend: creditcard Tony, fotocamera Tony, cameradeksel Tony, sd kaart Barbie;

aantal keren dat er gescheten moest worden op een ongewenst tijdstip: 8 (allen door de Godfather op de meest ongelooflijke tijdstippen);

aantal keren dat Barbie op een dag pist: 17

testosterongehalte; 375% (de Godfather haalt de 100% niet meer)

nieuwe nicknames: Appie App (Tony), Tony the Victim (Tony), The Transformer (Barbie), Otto Ochtendhumeur (Scarface), Simon de Scheiter op ongewenste tijdstippen (The Godfather);

aantal keren op ons geschoten: 0

aantal keren ziek geweest: 0