Dag 4 – Grote scheur in volle glorie, Squirrel kiss, Monument Valley, bomb threat , pint in page

22 april 2013 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

Vannacht om 03.30 uur opgestaan, met als doel een glimps van de zonsopgang van de Grand Canyon te spotten. Nadat Barbie zich had opgemaakt (zitten mijn valse oogwimpers goed?), Scarface zich had gesoigneerd en Tony gescheten had, zeiden we de red feather lodge goodbye. Uiteraard hadden we weer enkele souveniers meegenomen waaruit we de komende dagen onze koffie vanuit kunnen drinken. Ondanks de early wake up begon de tijd te dringen. Hoe we dat voor elkaar krijgen vragen we ons af. Om maar niet alles op onszelf te betrekken (wat uiteraard niet bij ons egocentrisch gehalte zou passen) geven we de tomtom (een tom is genoeg maar twee?) maar weer eens de schuld.

Dankzij Barbie, slaagden we erin om op 05.47 uur het moment supreme te beleven. Met piepende remmen en gierende banden, scheurde zij op twee wielen door de bocht. Het deed ons denken aan Francorchamps, maar nu niet met Alonso maar met Barbie in de hoofdrol. Weliswaar had Barbie haar eylashes verloren en was haar make-up doorgelopen, “but we made it just in time”. Een sprint werd The Godfather bijna te machtig, maar wat wil je: hoogbejaard en een manke poot speelde hem danig parten maar het was de moeite waard. Ijskoud en op eenzame hoogte snorden de cameras. Fantastisch, in een woord adembenemend!

Na een Amerikaans ontbijt (geen wonder dat die Amerikanen de voordeur niet binnenkomen!) zetten wij koers naar Desert View, in onze ogen het summum van de Grote scheur (Grand Canyon). Barbie kwam bijna spontaan klaar. Een laatste blik op de Grand Canyon. Een farewell for The Godfather. Tears ran into his eyes. Dat hij dit nog mocht meemaken; natuurlijk dankzij Tony die weer eens super voorbereidend werk had verricht in zijn oh zo spaarzame vrije uurtjes.

Nu het jankgehalte toch al hoog was besloot Barbie een tandje bij te zetten. In de vroege uurtjes zijn klaarblijkelijk ook de eekhoorntjes van de partij. Vroege vogels dus, en eentje was net zo vroeg op de weg als wij. Een kiss met de 21 inch linker velg van de Tahoo werd de eekhoorn fataal, althans hupte het eekhoorntje niet meer als 1 seconde ervoor. De koffietafel die volgde deden we uiteraard vanuit de auto in afwezigheid van eerder vernoemd eekhoorntje. Na wat afscheidwoordjes van the godfather himself  bereikten we om 12.00 uur Utah. Voordat we Utah echter ingingen werd de Californische zon nog feestelijk getrakteerd op een kijkje op the black hole van Tony. Na deze ogenschijnlijke twee tegenstellingen reden we Monument Valley binnen.Een woestijnvlakte met een silhouet van eenzame rode rotsen, wat als decor heeft gediend bij tientallen italiaans spaghettifilms (Once upon a time in the West, Back to the Future III). De erosie heeft hier duidelijk vrij spel gehad. De grillige vormen van de rotsen deden Barbie, Scarface en Tony op hol slaan. Ondanks dat ze gezandstraald werden, toonden ze hun spierballen. De sixpacks kwamen te voorschijn en deden de magie van de rode rotsen verbleken. The Godfather keek ernaar en zag dat het goed was. Zelfs de “Three Sisters” verbleekten bij het zien van deze schoonheden. De verzengende hitte en stofwolken weerhielden Barbie er niet van een rondje te trimmen. Ze keerde als Red Indian terug, maar verzekerde zich wel van de complimenten van The Godfather, die diep respect toonde en gelijk het verzwaard arrest inttrok.

Op weg naar Mexican Hat sloeg het noodlot toe. Zwaailichten alom, langzaam voortschrijdend verkeer dat gedwongen werd te stoppen. Al snel bleek dat The Utah Highway Police alles blokkeerde. A bomb threat luidde het verhaal van de toegesnelde sherrif. Een of andere malloot dreigde een touringcar met buitenandse toeristen op te blazen. Met de aanslag van Boston in het achterhoof nam the bomb squad geen enkel risico en sommeerde ons om rechtsomkeer te maken. Geen Mexican Hat voor de boys en Barbie, aldus! Wie had dat gedahct in the middle of nowhere: “een mogelijke aanslag”. Op naar Page dus, waar we op de valreep Horse shoe bend hebben kunnen zien bij zonsondergang, een mooi gezicht. The godfather, toch enigszins op de achtergrond tredend, had het kennelijk zwaar met de gedachte dat zijn boys de afgrond in zouden kieperen. Alhoewel Tony er heilig van overtuigd was dat hij die paar honder meter wel zou overleven, waagde hij het er niet op. Na wat pics geschoten te hebben, zijn we naar een hotel op zoek gegaan. Even inchecken bij Best Western daarna een hapje eten dachten we.... Kennelijk zijn de restaurants hier al vroeg gesloten en hebben we wederom onze magen gevuld met een broodje subway. Nog een pintje gepakt bij Dam's bar en dan terug naar het hotel.

Horseshoe Bend, Prachtig!!!!!!! Horse shoe bend (dag 4)

Cliffhanger TonyCliffhanger Tony op de Grand Canyon (dag 3)IMG_7067idem voor Barbie (dag 3)

Cliffhanger Scarfaceidem voor Scarface (dag 3)

Met Pappilon op weg de lucht inheli flight Grand Canyon (dag 3)

tEast Mitten, Monument ValleyEast Mitten in Monument Valley

p.s. Tommy; steel niet de show, blijf jezelf en gooi dat woordenboek eens weg op je werk!

1. Tommy:
    23 april 2013
    Tony, you no scare me, puto! Wel even een vraagje: hoeveel km maken jullie gemiddeld per dag en is dat goed vol te houden? Groeten, T
  2. Chantal:
    23 april 2013